Smag og behag er forskellig. Vi tester og finder vinderen
Hovedparten af de danske fødevare-virksomheder introducerer løbende nye produkter. Det kan være produkter, som virksomheden selv har udviklet og produceret, eller produkter der produceres i f.eks. udlandet, men sælges her i landet under virksomhedens mærke. Andre produkter fra nationale konkurrenter kan også være genstand for en virksomheds undersøgelser og sonderinger. Inden virksomheden kommer så langt, er der ofte flere forskellige varianter at vælge imellem, og det kan være svært at afgøre, hvilke(t) af produkterne virksomheden vil have størst fordel af at lancere. Forskellig smag og udseende er typiske parametre i den forbindelse. Det kan derfor være hensigtsmæssigt at konsultere forbrugerne inden man træffer sit valg. De typiske spørgsmål kunne være:
- Hvilke produkter kunne med fordel introduceres på det danske marked?
- Appellerer produktkonceptet?
- Hvordan er forbrugernes oplevelse af produktegenskaberne?
- Kan produktet forbedres?
- Vil forbrugerne købe produktet?
Metode
Hall-test. Personlige interviews. For at løse ovenstående problemstilling gennemføres typisk 200 personlige interviews. Universet for undersøgelsen er storforbrugere af den produktkategori som ønskes testet. I dette univers udtages en køns- og aldersmæssig repræsentativ stikprøve på 100 - 200 personer. Analysedeltagerne rekrutteres i et større indkøbscenter, supermarked eller lignende. Analysedeltagerne bliver f.eks. bedt om at vurdere de forskellige varianter udfra: produktkoncept, smag, udseende, smagsstyrke, konsistens, alt-i-alt osv. Samt vilje til køb både før og efter smagning. Testen kan evt. gennemføres med op til 4 produkter. Her mødes de forskellige varianter (evt. inkl. konkurrerende produkt) og sammenlignes for alle kriterier.
Tidsplan
En smagsscreeningsanalyse vil typisk vare 1½ uge fra første telefoniske drøftelse til aflevering af resultater.
Pris
200 personlige interviews koster ca. kr. 25 – 30.000,- Prisen afhænger af antallet og typen af produkter der ønskes testet. For nogle produkter kan det ligeledes være vanskeligt at finde et tilstrækkeligt antal storforbrugere. Prisen er baseret på at interviewene gennemføres i Odense. Prisen indbefatter en fuld afrapportering i PowerPoint med figurer, tabeller og læsevejledning.