Konceptet er det fundament hvorpå det fysiske produkt står
Et produkt er ikke kun det man kan spise eller drikke. Det er meget mere. Produktet dækker et behov, bærer en historie og er udsprunget af en idé. Denne del er faktisk produktets mest afgørende egenskab. Det er jo evnen til at dække et behov, evnen til at bære en interessant historie og selve idéen med produktet som forbrugerne skal reagere på. Hvis de ikke tænder på disse egenskaber, vil de ikke prøvekøbe produktet, og så kan det jo være helt ligegyldigt, om man har frembragt verdens mest velsmagende læskedrik. Før man kaster sig over produktudviklingen, er det derfor ofte en rigtig god idé, lige at undersøge om produktkonceptet holder.
- Finder man produktidéen attraktiv?
- Hvilke værdier bærer konceptet?
- Hvilke værdier bærer produktet?
- Hvad er forventningerne til pris og kvalitet?
- Vil forbrugerne købe produktet?
Metode
Tidligere lavede vi denne type undersøgelse som hall-test, men nu laver vi dem oftest i vores DK-panel. Faktisk kan man komme langt i sådan en test alene med en tekstbeskrivelse. Men bedst er det naturligvis, hvis man beder sit reklamebureau om at illustrere konceptet. F.eks. Med emballageudkast, produktvisning osv.
Tidsplan
En koncepttest vil typisk vare 1 uge fra første telefoniske drøftelse til aflevering af resultater.
Pris
En koncepttest i DK-panelet koster ca. kr. 10.000. Prisen indbefatter en fuld afrapportering i PowerPoint med figurer, tabeller og læsevejledning.