Opdag det du ikke vidste, at du kunne opdage. Lyt og lær
Første gang man oplever en fokusgruppe, bliver man slået af den overvældende mængde af input og læring, der kommer ud af at lade forbrugerne diskuttere et emne. Man introducerer et emne, og så kan man ellers bare lytte og lære. Metoden er derfor særligt egnet, når nye produktmuligheder skal opdages og/eller udvikles. I forbindelse med denne proces kan virksomheden få et kvalificeret input. Spørgsmål virksomheder typisk kan tænke sig at få besvaret i denne fase af produktudviklingsprocessen er:
- Findes der mulige produkt-idéer, der som følge af særlig produktionsteknik, forbrugssituation, forbrugerbehov eller mærkeidentitet kunne lanceres under virksomhedens nuværende mærke? (line- og brandekstensions)
- Hvordan er forbrugernes oplevelse af mulige produkt- eller koncept-idéer?
- Hvilke fordele eller ulemper omkring produktet bør man være opmærksom på i forbindelse med det videre arbejde med produkt- eller koncept idéer?
- Hvilke koncepter kan eller vil kunne bruges i forbindelse med en konkret produkt idé?
Metode
Problemstillingen vil blive løst med en eller flere gruppediskussioner med en eller flere målgrupper. Der vil typisk være 6 - 10 personer i hver fokusgruppe.
Tidsplan
En analyse hvor der skal gennemføres 1 - 3 gruppediskussioner vil typisk vare 4 uger fra første indledende møde med briefing omkring problemstillingen til aflevering af færdig rapport.
Pris
Prisen for denne analyseform afhænger en del af virksomhedens ambitioner (antallet af gruppe-diskussioner, screeningskrav til deltagere, geografisk spredning og afrapporteringsform). Typisk kan 2 fokusgrupper gennemføres i Odense for ca. kr. 40.000,- Prisen omfatter en fuldt kommenteret og konkluderende rapport samt fremlægning af resultaterne overfor opdragsgiver. Det er muligt at gennemføre “light” udgaver af fokusgrupper med mindre omfangsrig rapportering. Prisen vil da ligge omkring kr. 25.000 for 2 gennemførte fokusgruppe-diskussioner.