Har brugerne den optimale oplevelse af din hjemmeside?
På ganske få år har hjemmesider udviklet sig til at blive en af de væsentligste kommunikationskanaler for mange virksomheder. De fleste har bevæget sig fra første generations elektroniske visitkort og er måske i gang med 3., 4. eller 5. generation af deres hjemmeside fordi mediet bliver stadigt vigtigere og løbende kræver tilpasning.
Ved større omlægninger eller udvikling af ny funktionalitet eller lancering af et helt nyt site vil det være en overordentlig god idé, at tage de forventede brugere med på råd. Det er ikke usædvanligt, at en en simpel brugertest med 3-4 deltagere afslører en betydelig mængde fejl på sitet og udløser adskillige håndfulde forbedringsforslag.
Metode
Personligt interview. Enten her hos os eller som hjemmebesøg.
Selve testen består af fire centrale moduler:
- Præsentation af lay-out på papir eller på skærmen. Drøftelse af plusser og minusser ved farvevalg, designelementer, struktur osv.
- Test af menu-ord. Hvad forventer man at møde, hvis man klikker på menu-knapperner.
- Brugeren surfer på egen hånd og observeres medens denne snakker og kommenterer. Her testes navigation og reaktion på indhold.
- Løsning af typiske opgaver på sitet. Hvad er det sitet skal bruges til af brugerne? Og kan disse opgaver løses uden at skabe problemer for brugeren?
Tidsplan
En brugerfladetest tager ca. 2 uger. En uge til rekruttering af deltager og en uge til interview og afrapportering.
Pris
Prisen afhænger af hvor og hvor mange interview, der skal gennemføres samt af afrapporteringsniveauet. Skal interviewet optages på video og rapporten være fuldstændig med citater osv. bliver det en højere pris. En simpel test med en konkluderende rapport vil typisk koste kr. 20.000,-