En analyseproces i 3 steps, som giver nye muligheder
Strategisk produktudvikling er primært henvendt til FMCG- og fødevarevirksomheder, der ønsker en analyse der kan opdage nye mulige produktområder eller berige en eksisterende udviklingsproces.
Vi har systematiseret analyseprocessen i 3 steps, som giver et opdagende og afklarende tilbagespil til beslutningsprocessen.
1. step er en indledende øvelse, der handler om at lade sig inspirere. I denne fase trækker vi i første omgang på vores egen grunddatabase med viden fra ca. 25.000 interview gennem det seneste år. Det er først og fremmest billigt, men dernæst rummer det også en bred viden om mange tilgange til nye produktmuligheder. Man kan f.eks. tage udgangspunkt i en særlig holdning eller interesse og så se hvor det bringer processen henad. Vi vil også anvende vores eget Danmarkspanel. Vores egen database dækker ikke alt, så efter at have fået inspiration dér, kan vi spørge mere specifikt i vores eget panel. Det kan være om forbrugernes drømme, dagligdags vaner, dagligdags problemer, indkøbsadfærd, præferencer, holdninger og meget andet.
I 2. step afvikler vi 2 fokusgrupper for at lytte til forbrugernes debat i relation til de produkttanker, der er kommet ud af step 1. Hvor ser de muligheder? Hvilke typer af koncepter kunne de ønske sig? Kan man løse noget som brand eller line extension.
Når step 1. og step 2. er gennemført, er 3. og sidste step at foretage en evaluering af det konkrete produkt efter virksomheden har konkretiseret deres tanker. Det kan være som tekst, som billede eller som fysisk produkt. Her kan vi teste tanker, billeder og tekst i vores Danmarkspanel, og hvis produktet er spiseligt, kan vi gennemføre f.eks. smagstest.
Metode
De 3 step hviler på flere forskellige af vores gængse produkter. Se derfor disse produktblade.
Tidsplan
For den fulde proces (undersøgelser i egen database, Danmarkspanel, 2 fokusgrupper og en hall-test) vil prisen typisk ligge i et leje omkring kr. 100.000,-
Pris
Alt afhængigt af undersøgelsens omfang, produktudviklingstiden, antallet af fokusgrupper osv. skal man nok påregne ca. ½ år for sådan en proces.