Viden sikrer en relevant og konkurrencedygtig indsats
Gennem tiden er erhvervslivet blevet tiltagende mere opmærksom på betydningen af at vide noget om markedet.
- Hvem er konkurrenterne?
- Hvem er kunderne?
- Hvad er kundernes holdninger til virksomheder, mærker, produkter, koncepter og kommunikation? osv.
Det er nemlig viden om disse forhold, der vil sikre, at virksomhedens indsats til stadighed er både relevant og konkurrencedygtig. Evnen til at indsamle og bruge denne viden er derfor blevet et væsentligt ledelsesværktøj. Ikke kun for de mange virksomheder, der hver eneste dag må slås for deres markedsandele. Denne viden er også central for virksomhedernes rådgivere. Herunder reklamebureauer, konsulentvirksomheder m.m.
Et hus i huset
Derfor etablerede Andersen & Blæsbjerg i 1991 en selvstændig analysefunktion. En slags “hus i huset” med navnet A&B ANALYSE og speciale i indsamling og formidling af markedsinformation.
Analysefunktionen var tænkt som en planner-funktion, der primært skulle servicere bureauet og dets kunder i forbindelse med udformningen af kommunikationsmæssige tiltag. Men med tiden bevirkede efterspørgslen, at afdelingen udviklede sig til en mere og mere selvstændig enhed med kunder og opgaver, som primært rakte uden for reklamebureauets kundeportefølje.
Herre i eget hus
Derfor blev A&B ANALYSE i november 2003 herre i eget hus som et selvstændigt A/S, halvt ejet af Claus Bo Hansen og René Frederiksen og halvt ejet af Adpro – selskabet bag Andersen & Blæsbjerg Reklamebureau.
Efter Andersen & Blæsbjergs konkurs i 2013 opkøbte Claus Bo Hansen og René Frederiksen de sidste aktier, således at A&B ANALYSE nu er et 100% ejerdrevet og -ledet analyseinstitut.